Ohjauskulmien säätö

Ohjauskulmien säännöllinen tarkistus ja säätö takaavat, että autosi renkaat ovat autonvalmistajan määrittelemässä asennossa. Säännöllinen ohjauskulmien tarkastaminen ja säätö lisäävät ajomukavuutta sekä ehkäisevät renkaiden ennenaikaista kulumista.
Miksi ohjauskulmien säätö on tärkeää?
Oikein säädetyt ohjauskulmat pitävät ohjaustuntuman hyvänä ja säästävät rahaa ehkäisten renkaiden ennenaikaista kulumista. Ohjauskulmien tarkistus ja tarvittaessa suoritettava säätö on entistäkin tärkeämpää, jos autossa on kuljettajaa avustavia ADAS-järjestelmiä, kuten kaistavahti tai vakionopeudensäädin. Mikäli säätöä ei suoriteta huoltotoimenpiteiden yhteydessä, saattaa auto toimia epäloogisesti, kun auton mekaaniset ominaisuudet poikkeavat antureihin asetetuista säädöistä.
Ohjauskulmien säädön muistilista:
Säännöllinen ohjauskulmien tarkastaminen ja säätö lisäävät ajomukavuutta sekä turvaavat renkaille pidemmän käyttöiän, mikä säästää kustannuksia.
Jos autossa on ADAS-järjestelmiä, voivat virheelliset ohjauskulmat tuoda ajoon epäloogisuutta, kun järjestelmät eivät toimikaan toivotulla tavalla.
Vaikka säätöön ei ole säännöllistä huoltoväliä, on sen tekeminen tärkeää tiettyjen huoltotoimenpiteiden yhteydessä tai esimerkiksi silloin, jos ohjauskulmat ovat jalkakäytävän reunaan osumisen jälkeen väärässä asennossa.
Milloin ohjauskulmat on säädettävä?
Auton ohjauskulmien säätöön ei ole säännöllistä huoltoväliä, mutta säätö on tärkeää tehdä tiettyjen huoltotoimenpiteiden yhteydessä tai esimerkiksi silloin, jos ohjauskulmat ovat jalkakäytävän reunaan osumisen jälkeen väärässä asennossa. Myös renkaanvaihdon yhteydessä ohjauskulmien tarkistus kannattaa. Huolehdimme ohjauskulmien säädöstä aina ammattitaidolla ja nykyaikaisilla suuntauslaitteilla.
Mitä ohjauskulmien säätöön kuuluu?
Ohjauskulmien säädössä auton pyörät asetetaan optimaaliseen asentoon eli autonvalmistajan asettamiin arvoihin. Joskus toimenpiteen yhteydessä huomataan, että jokin auton osa on kulunut tai vääntynyt. Tarvittavat korjaukset voidaan usein hoitaa kuntoon ohjauskulmien säädön yhteydessä, jolloin ohjauskulmat pysyvät oikeassa asennossa paremmin myös jatkossa.
Ohjauskulmat vai aurauskulmat?
Usein puhutaan aurauskulmista. Mikä on ero? Vanhoissa autoissa, siis kymmeniä vuosia sitten, pystyttiin säätämään yleensä vain aurauskulmaa eturenkaista. Se on kulma, joka määrittelee renkaan suoruuden auton menosuuntaan nähden. Jos auraus on vaikka 1mm , tarkoittaa se siis sitä että renkaiden etureunat ovat millimetrin lähempänä toisiaan kuin renkaan keskeltä mitatessa. Nykyautoissa on paljon muitakin säädettäviä kulmia kuten vaikka renkaan pystykallistuma. Nimityksenä tuo aurauksen säätö on jäänyt elämään, mutta nykyisellään se tarkoittaa paljon muutakin.
Ennen auraus säädettiin mittanauhalla tai säätötangolla renkaiden väliin, nykyisin käytämme 3d-mittaukseen perustuvaa 4pyörä-suuntausjärjestelmää. Takarenkaiden asento on aivan yhtä merkityksellinen auton toimintaan kuin eturenkaidenkin.
Varaatpa siis ohjauskulmien säädön, tai aurauskulmien säädön, voit luottaa siihen että säädämme aina kaikki tarvittavat kulmat!